اقدامات لازم در صورت گم شدن پاسپورت در ترکیه

پاسپورتم گم شده چیکار کنم؟

مقدمه 

اگر در کشور ترکیه حضور دارید و یکی از مدارک خود را گم کرده‌اید باید حتماً اقدامات لازم را در پیدا کردن این اسناد از قبیل گذرنامه انجام دهید. زیرا این پاسپورت در این کشور غریب به عنوان یک مدرک مهم برای شما به شمار می‌رود. قبل از هر چیز باید در حفظ و نگهداری پاسپورت خود کوشا باشید. 
 
مراجعه به ایستگاه پلیس 

اولین کاری که در صورت گم شدن یکی از مدارک مهم خود در کشور ترکیه از قبیل پاسپورت باید انجام دهید این است که به ایستگاه پلیس مراجعه کنید. نزدیک‌ترین مکان پلیس به محل سکونت شما کمک می‌کند که راحت‌تر بتوانید کارهای ضروری برای پیدا کردن گذرنامه خود را انجام دهید. زمانی که به ایستگاه پلیس مراجعه می‌کنید لازم است که یک گزارش از گم کردن و یا دزدیده شدن پاسپورت خود را به افراد پلیس ارائه دهید. این گزارش توسط پلیس در ایستگاه به ثبت می‌رسد. به این صورت شما بدون دغدغه و بی هیچ دردسری می‌توانید تا زمانی که پاسپورت خود را پیدا می‌کنید در ترکیه در رفت و آمد باشید. 

مراجعه به کنسولگری 

بعد از این که گم شدن پاسپورت خود را به پلیس گزارش دادید باید به کنسولگری ایران در کشور ترکیه مراجعه کنید. شما با رجوع به این مرکز باید گزارش گم شدن پاسپورت خود را به طور دقیق به ثبت برسانید و مشخصات و آدرس خود را نیز با دقت هرچه‌تمام‌تر در فرم مخصوصی که به شما ارائه می‌شود درج کنید. در این صورت می‌توانید مجوز بازگشت به ایران را پس از تأیید از طریق کنسولگری دریافت کنید. یا در صورتی که قصد اقامت در ترکیه را دارید و در صورت پیدا شدن پاسپورت این مدرک برای شما از طریق کنسولگری ارسال می‌شود. 
 
اهمیت پاسپورت 

باید توجه داشته باشید که اگر در یک کشور غریب حضور دارید باید از مدارک و اسناد مهم خود به خوبی محافظت کنید. به‌عنوان‌مثال باید از گذرنامه خود مراقبت کنید تا آن را گم نکنید. به دلیل این که پاسپورت شما نشان دهنده هویت شما است و نشان می‌دهد که شما اهل کدام کشور هستید. به طور کلی گذرنامه شما برای اقامت در ترکیه اهمیت زیادی دارد. از این رو نباید آن را گم کنید. به همین خاطر بهتر است که پاسپورت خود را در مکان‌های مطمئن نگهداری کنید تا همیشه در حفظ و نگهداری آن موفق و کوشا باشید. 

روزهای مراجعه به کنسولگری 

توجه کنید در صورتی که گذرنامه خود را گم کنید باید در روزهای غیر تعطیل به کنسولگری مراجعه کنید. زیرا کشور ترکیه در روزهای شنبه و یکشنبه به طور کلی تعطیل است. کنسولگری هم در روزهای تعطیل کار نمی‌کند. به همین دلیل شما باید در روزهای غیر تعطیل یعنی از دوشنبه تا جمعه به این مرکز مراجعه کنید. 
  
جمع بندی 

تمام اشخاصی که در ترکیه حضور دارند و در این کشور زندگی و کار می‌کنند و به تحصیلات خود ادامه می‌دهند بهتر است که مدارک و اسناد با اهمیت خود از قبیل پاسپورت را به صندوق امانات واگذار کنند. زیرا در این صورت از گم شدن این مدارک مهم خود پیشگیری می‌کنند و همیشه می‌توانند از گذرنامه خود به خوبی محافظت کنند. 





ارسال دیدگاه